
MAY 15-21, 2009 • ASIAN JOURNAL PUBLICATIONS � http://www.asianjournal.com • (650) 583-6818A10

Opinion Features

Main Office:
1150 Wilshire Boulevard
Los Angeles, CA 90017-1904
Tel: (213) 250-9797 • Fax: (213) 481-0854
e-mail: info@asianjournalinc.com
http://www.asianjournal.com

Northern California:
841 San Bruno Avenue West, Suites. 12-14
San Bruno, CA 94066
Tel.: (650) 583-6818 • Fax: (650) 583-6819

Asian Journal Publications, Inc. (“AJPI”) reserves the right to refuse to publish, in its sole and absolute 
discretion, any advertising and advertorial material submitted for publication by client. (“Client’s 
Material”)
Submission of an advertisement or advertorial to an AJPI sales representative does not constitute a 
commitment by AJPI to publish a Client’s Material. AJPI has the option to correctly classify any Client’s 
Material and to delete objectionable words or phrases.
Client represents and warrants that a Client’s Material does not and will not contain any language or 
material which is libelous, slanderous or defamatory or invades any rights of privacy or publicity; does not 
and will not violate or infringe upon, or give rise to any adverse claim with respect to any common law or 
other right whatsoever (including, without limitation, any copyright, trademark, service mark or contract 
right) of any person or entity, or violate any other applicable law; and is not the subject of any litigation 
or claim that might give rise to any litigation.
Publication of a Client’s Material does not constitute an agreement to continue publication.
Client agrees and covenants to indemnify AJPI and its officers against any and all loss, liability, damage, 
expenses, cost, charges, claims, actions, causes of action, recoveries, judgments, penalties, including 
outside attorneys’ fees (individually and collectively “Claims”) which AJPI may suffer by reason of (1) 
Client’s breach of any of the representations, warranties and agreements herein or (2) any Claims by any 
third party relating in any way to Client’s Material.
AJPI will not be liable for failure to publish any Client’s Material as requested or for more than one 
incorrect insertion of a Client’s Material. In the event of an error, or omission in printing or publication 
of a Client’s Material, AJPI shall be limited to an adjustment for the space occupied by the error, with 
maximum liability being cancellation of the cost of the first incorrect advertisement or republication of 
the correct advertisement.
Under no circumstances shall Asian Publications, Inc. be liable for consequential damages of any kind.

ASIAN JOURNAL PUBLICATIONS, INC. publishes the Los Angeles Asian Journal, published twice a week; the Orange County and Inland 
Empire Asian Journal, Northern California Asian Journal, Las Vegas Asian Journal and the New York / New Jersey Asian Journal which 
are published once a week and distributed to Los Angeles, Riverside, San Bernardino, Orange Counties, Northern California, Las Vegas 
and New York and New Jersey respectively.
Articles published in this paper do not necessarily reflect the opinions of the publisher. Letters to the Editor are welcome. Letters must 
contain complete name and return address. The materials, however, are subject to editing and revisions.
Contributions and advertising deadlines are every Mondays and Thursdays. For advertising rates and other informations, please call 
the L.A. office at (213) 250-9797 or the Las Vegas Sales Office at (702) 792-6678 or send us an email at info@asianjournalinc.com

ROGER LAGMAY ORIEL
Publisher & Chairman of the Board

ADVERTISING AND ADVERTORIAL POLICIES

Manila Office:
Suite 208, The Manila Bank Corp., Bldg.
6772 Ayala Ave., Makati City 1226
Tel.: (632) 893-1720 • Fax: (632) 813-8746

New York and New Jersey:
5 Penn Plaza, Ste. 1932, New York, NY 10119
Tel.: (212) 655-5426 • Tax: (212) 655-9241

2500 Plaza Five, Harborside Financial Center,
Jersey City, NJ 07311
Tel.: (201) 484-7249 • Fax: (201) 484-7201

CORA MACABAGDAL-ORIEL
President & Executive Editor

BELLE M. SISON
Executive Vice President

Los Angeles Asian Journal

MONETTE ADEVA MAGLAYA
Senior Vice President

Los Angeles Asian Journal

IVY MANALANG
Vice President - Marketing

MOMAR VISAYA
Editor-in-Chief

JOSEPH PERALTA
Associate Editor

SHARON ANN BATHAN
Features Editor

MARIA LOURDES HALILI
Advertising Editor

DANTE SAMBILAY
Art Director

ANDY TECSON / TED TALAG
Photographers

BANDER LAW FIRM, LLP
Legal Counsel

Las Vegas Sales Office:
3700 W. Desert Inn Road
Las Vegas, NV 89102
Tel.: (702) 792-6678 • Fax: (702) 792-6879

Now in its 10th year, the State of the 
World’s Mothers 2009 Report ranked the 
Philippines 42nd among 75 less devel-
oped countries, four notches lower than 
its rank last year. The report, prepared by the US-based 
Save the Children Inc., classified 154 countries into 
three development tiers, with the Philippines falling 
into the middle tier together with most other Asian na-
tions. In this tier the Philippines ranked behind Thai-
land, which placed 11th, China (14th), Vietnam (23rd), 
Mongolia (29th) and Malaysia (36th).

The Mothers’ Index was based on women’s health, 
educational, economic and political status as well as 
children’s well-being. In the first tier of “more devel-
oped” countries, Sweden, Norway and Australia were 
ranked as the most mother-friendly countries in the 
world. In Tier 2, which included the Philippines, the 
best places were Cuba, Israel and Argentina. The Mal-
dives, Cape Verde and Uganda topped the list in the 
last tier.

Sen. Pia Cayetano, who chairs 
the Senate committee on social 
justice, said the country would 
be unable to meet the Millenni-

um Development Goals particularly in the reduc-
tion of maternal mortality and deaths of children 
under five years old. She said an average of 10 to 
11 mothers die daily in the country from child-
birth complications.

The country’s ranking in the Mothers’ Index 
was weighed down by the fact that in 2007, 
skilled health personnel were present at only 60 
percent of childbirths. In the same year, 28 out 
of every 1,000 Filipino children did not live until 
their fifth birthday, 28 percent of children under 
five were moderately or severely underweight, 
and only 33 percent of women used contracep-
tives. Those were sobering figures as Filipinos 
paid tribute to their mothers on their special day 
last Sunday. (Philstar.com)

Guest EDITORIAL

Philippine society is supposed to be matriarchal and the 
country, for the second time, is led by a woman. Yet the 
Philippines fared badly in an annual international survey on 

the state of mothers.

Mother-unfriendly

Earlier I wrote that 
if Manny Pacquiao 
wanted to run for 

governor or representative 
of Sarangani Province, that 
would seem all right inas-
much as he has a fervent desire to serve his country-
men. I spoke too soon. Like my media colleagues and 
the thinking public, I was appalled by the irrespon-
sible way the champ disregarded the Department of 
Health’s exhortation for him to wait a few more days 
in Los Angeles, which has been placed on the watch 
list for swine flu. The incubation period for the flu 
virus takes a full week. I can understand his argument 
that it was tougher to wait in LA, but what’s unforgiv-
able was the way he greeted the welcoming crowds 
at the Ninoy Aquino International Airport (NAIA), led 
by his children, with hugs and kisses and then motor-
ing with his party to the packed Quiapo church, the 
Mall of Asia and a hotel afterwards—when the most 
sensible thing to do was to leave the airport quickly 
and stay at home.

It seems Pacquiao’s head has swelled with all the 
adulation, especially his inclusion among the 100 
most influential people by Time magazine. But the 
bigger blame lies with his advisers, led by Environ-
ment Secretary Lito Atienza. Instead of prodding him 
to be the true champion of the people’s welfare by 
minding their health, his advisers told him to ignore 
the admonition of the DOH and the World Health 
Organization and defy the Palace and insist that he’s 
very healthy. Pacquiao flunked this public service test, 
while Atienza et al. failed to project true wisdom.

* * *
With the Comelec’s deadline for registration of 

national candidates set for November, the political 
tempest has begun to boil and political analysts like 
Tony Gatmaitan have already counted 14 candidates 
for the presidency. Among them, I note Noli de Cas-
tro, Manny Villar, Joseph Estrada, Mar Roxas, Rich-
ard Gordon, Chiz Escudero, Loren Legarda, Gilbert 
Teodoro, Bayani Fernando and it seems, judging 
from his expensive ads, Pagcor’s Ephraim Genuino. 
There are speculations that even Manny Pangilinan 
is running, though he has denied this. Some people 
think Go Negosyo’s Joey Concepcion is testing the 
water. Ang Kapatiran Party has launched a search 
for relatively unknown local politicians with proven 
track records, who could be projected for national 
roles. One of them is Mayor Rustico Balderian of 
Tabon-Tabon, Leyte, a successful US-based doctor 
who returned to his hometown, only to realize how 
sorely lacking it is in facilities to educate his poorer 
townmates. With his own money, Balderian put up 
a nursing school which became so successful (95 
percent passing rate in the board) that students 
from bigger towns and cities began flocking there. 
Then he put up a hospital for the school, and later 
a computer school. Soon he realized that in order 
to transform his town more effectively he should 
run for mayor.

Interestingly, there seems to be as many political 
movements being launched as there are candidates. 
Among them are Gordon’s Bagumbayan, Ako Mismo 
which is suspected to be the support base of MVP, 

and recently the ChangePoli-
tics Movement dominated by 
anti-administration people, 
which aims to reduce vote-
buying but which I can fore-
see eventually pushing for an 

opposition candidate.
* * *

Camarines Sur Rep. Luis Villafuerte of the Ka-
balikat ng Malayang Pilipino (Kampi) party was 
recently quoted as opining that the 2010 race will 
be a labanan ng mga mahihina (battle of the weak) 
where the candidate with the political machinery 
wins. No doubt it will be a battle of coalitions and 
alliances, and here the touted merger of Lakas 
and Kampi, both under the President’s wings, is 
thought to have the advantage over groups seeking 
resuscitation such as the Nacionalista Party, Liberal 
Party and Nationalist People’s Coalition. But though 
presidential political adviser Gabby Claudio has been 
predicting the merger, when this will ever happen is 
anyone’s guess. Former President Joseph Estrada 
has threatened to run if the opposition doesn’t unite 
behind one candidate, but no matter how many co-
alitions are formed, it’s clear there will be five or six 
candidates running.

* * *
Having many candidates raises the possibility of a 

minority winner again, at a time when a new presi-
dent needs a clear and strong mandate to institute 
badly needed reforms because of the global economic 
crisis. This has given rise to the idea of a run-off elec-
tion, similar to the system in some European coun-
tries (such as France, where Nicolas Sarkozy won in 
2007 in a run-off against socialist candidate Segolene 
Royal, after they got the two highest number of votes 
in a field of four candidates). Iloilo Rep. Raul Gonzalez 
Jr. recently filed HB 6183, titled Run-Off Election for 
President, on the argument that a minority-elected 
president is at a great disadvantage, because he has 
to forge alliances with various political groups and 
is thus more susceptible to the influence of certain 
vested interests as he tries to solidify his hold on 
power and govern more effectively.

* * *
Gonzalez pointed out that all the post-EDSA presi-

dents were minority presidents, with Fidel Ramos 
garnering only 23 percent of the votes in the 1992 
elections and Joseph Estrada, the most popular post-
EDSA candidate to run in a regular election, bagging 
only 40 percent. By contrast, asserts Gonzalez, all 
except one of our pre-EDSA presidents were elected 
by a majority vote. The exception was President 
Carlos P. Garcia who won a mere 41 percent of the 
votes in 1957. The two presidents who had the biggest 
margins of victory were Ramon Magsaysay in 1953 
who got 69 percent of the votes, and Manuel Quezon 
who bagged 68 percent in 1935. The clear majority 
won by our pre-EDSA presidents may be one reason 
why their terms were marked by relative political 
stability. The exception was that of Ferdinand Marcos 
who, while having garnered 55 percent of votes over 
President Diosdado Macapagal, ran into enormous 
turbulence because of his declaration of martial law 
and his refusal to give up power. (Inquirer.net)

Run-off in 2010 presidential 
election proposed

POLITICAL TIDBITS
Belinda Olivares- Cunanan

FIRST PERSON
Alex Magno

Twice over the past few 
weeks, a broadcaster from the 
giant network ABS-CBN was 

involved in a high-profile controversy. 
The height of that profile was defined 
principally by the network’s own 
intensive coverage of the two events.

In both instances, the journalists of 
the giant network circled the wagons 
around their beleaguered colleagues. 
The broadcasters’ versions were 
highlighted. The network’s treatment 
of the news suggested the innocence 
of their colleagues even before investigators or, 
in the second, the courts had the opportunity to 
establish that fact.

One cannot fault, I suppose, the journalists 
of this network from rallying around their 
colleagues during a moment of challenge. They 
saw themselves as a family, and tended to be 
protective of their “ka-pamilya.”

But what is disturbing is that, in both instances, 
the reporting emanating from this network 
suggested that the difficulties confronting their 
colleagues were due to “political harassment”—or 
at least some form of vendetta against the network 
for the sometimes strident tone of their coverage.

This last characteristic of the network’s news 
coverage should be avoidable. The quality of 
professional journalists housed by this network 
should make us expect something better than 
indulgence in conspiracy theories or, worse, a 
severe case of persecution complex.

The tragic death, a few weeks ago, of Ted 
Failon’s wife threatened to deteriorate early on 
into a public melodrama. Rumors were rife; they 
were unhealthy. Most likely, they were unfounded 
and unkind.

Police investigators were under intense pressure 
to immediately resolve the cause of death. They 
were upset that the scene of the apparent suicide 
was tampered with. They were exasperated that 
the people they wanted to question appeared 
reluctant to submit to their hospitality. And they 
were more than a bit clumsy, dragging househelp 
and relatives in for questioning and charging the 
uncooperative with obstruction of justice.

Faced with a total public relations disaster, 
investigation of the incident was turned over to 
the NBI. The death was finally ruled a suicide. 
That was that.

But all through this sad episode, Failon and his 
colleagues in the network began suggesting that 
all the clumsiness on the part of the police in the 
first hours of the investigation was inspired by 
revenge. Worse, there was even a suggestion the 
high-handed treatment of the grieving relatives 
was inspired by a conspiracy directed by an 
influential person.

That, I thought, was uncalled for. It added a 
political tinge to a tragic private affair. But I was 
ready to charge it to the emotions of the moment 
and avoided touching on it in this space.

Until the other day, that is, when veteran 
journalist Cheche Lazaro went to court to post a 
P12,500 bail. This was in response to an arrest 
warrant issued by a court on an illegal wiretapping 
case filed, in her private capacity, by GSIS vice-

president for communications Ella 
Valencerina.

Valencerina says she sued at her 
own instance. Her complaint, basically, 
revolved around an incident where 
a phone conversation with Lazaro 
was taped and then subsequently 
aired. Whether a violation of the Anti-
wiretapping Law happened in this 
instance is, obviously, for the court 
to decide. The fact that the fiscal who 
looked into the complaint decided 
this was a case worth filing suggests 

Valencerina’s action is not entirely without legal 
merit.

I can empathize with Valencerina’s grief.
Once, my mobile phone rang with an 

unregistered number. When I took the call, I found 
myself on the air with two insistent female lawyers 
who happen to be hosting a television program. 
Without the courtesy of a forewarning, they began 
asking me questions about that controversial 
Venable contract. I told them I hadn’t seen the 
contract and had no basis for commenting on it.

Disappointed with my reply, and probably 
hoping I could add to their agitation about it, 
they began taking me to task for not knowing 
about the contract. I told them it was not in my 
usual business to do so. They wanted me to do 
a dissertation on it anyway, without bothering to 
inquire if I was in the toilet or driving a vehicle at 
the moment. Annoyed, I cut the conversation off, 
telling them this was a faux issue.

That unwelcome intrusion into my private 
peace became even more so the next day when 
they beat me up in blogs for being dismissive of 
the issue. Since then, I have avoided taking calls 
from unregistered numbers. In this age of phone 
patches, simply taking a call could land you in a 
broadcast.

The mass media could be intrusive. It could so 
easily break into anyone’s privacy and brazenly 
trample on rights to privacy. There needs to be 
a finer consensus in the journalistic community 
over the conduct of interviews and the use of 
phone conversations, outside the formal setting 
of an interview, for airing.

On this concern, there is public merit in hearing 
out the arguments in the case filed against Cheche. 
Ordinary citizens, not only journalists, have rights 
too.

Over a decade ago, US broadcaster Connie 
Chung was fired by her network for airing off-
the-record comments made by Newt Gingrich’s 
mother. The comments were unfavorable to then 
First Lady Hillary Clinton. It was Mrs. Gingrich, 
not Hillary, who was the victim here.

Again, I thought ABS-CBN’s treatment of the 
Cheche bail filing was wobbly. The scene at the 
court was staged, with public school teachers 
holding placards in the background. The network’s 
broadcasters cried harassment and (wrongly) 
suggested the GSIS chief, who had a run in with 
the owners of the station, inspired the case.

Cheche is a friend and a journalist I profoundly 
respect. She should have discouraged her 
network from transforming this case into a heavily 
editorialized event. (Philstar.com)

Privacy


